Zaznacz stronę

Rola Kierownika Projektu

Definicja

Kierownik projektu odpowiada za zarządzanie projektem w celu dostarczenia wartości organizacji poprzez osiągnięcie założonych celów. Obejmuje to realizację projektu w ramach budżetu i harmonogramu, a także dostarczenie zakładanych rezultatów.

Kluczowe obowiązki

Komunikacja

Kierownicy projektów spędzają znaczną część czasu na komunikacji oraz koordynacji działań w ramach projektu. Ich zaangażowanie powinno rozpoczynać się jak najwcześniej, najlepiej od fazy inicjacji projektu.

Karta Projektu

Kierownicy projektów pomagają w tworzeniu karty projektu, która formalnie uprawnia ich oraz zespół do realizacji zadań projektowych i określa ogólne wymagania projektu.

Proaktywność

Proaktywni kierownicy projektów poświęcają czas na zapobieganie problemom, a nie tylko na ich rozwiązywanie.

Rozwój Zespołu

Kierownicy projektów rozwijają swoje zespoły, korzystając z umiejętności przywódczych, aby wspierać współpracę i motywację w zespole.

Zarządzanie Budżetem i Harmonogramem

Kierownicy projektów prowadzą proces tworzenia budżetu i harmonogramu projektu, analizując zależności między zadaniami oraz określając ograniczenia.

Monitorowanie i Kontrola

Monitorują budżet oraz harmonogram projektu, zarządzając wnioskami o zmiany i prowadząc prace zespołu zarządzającego zmianami (Change Control Board).

Zakończenie Projektu

Po zakończeniu projektu kierownik odpowiada za jego formalne zamknięcie, w tym za przegląd i ocenę osiągniętych rezultatów.

Cechy skutecznych kierowników projektów

  • Integralność: Kierownicy projektów muszą być uczciwi i etyczni w swoich działaniach.
  • Przywództwo: Chociaż nie zawsze są ekspertami technicznymi, muszą wykazywać się silnymi umiejętnościami przywódczymi, aby skutecznie kierować zespołem.

Znaczenie w zarządzaniu projektami

Kierownicy projektów odgrywają kluczową rolę w sukcesie projektów.

Przygotowanie do egzaminu

Zrozumienie roli i odpowiedzialności kierownika projektu jest kluczowe w kontekście egzaminów. 

Layer 1