Terminy związane z interesariuszami (stakeholders) w zarządzaniu projektami:
Stakeholder Identification – identyfikacja interesariuszy, proces ustalania, kto jest zaangażowany lub może być dotknięty przez projekt.
Stakeholder Engagement – zaangażowanie interesariuszy, strategia i działania mające na celu zdobycie wsparcia i aktywnego udziału interesariuszy.
Stakeholder Analysis – analiza interesariuszy, proces oceny wpływu, interesów i oczekiwań interesariuszy względem projektu.
Stakeholder Mapping – mapowanie interesariuszy, narzędzie wizualizujące interesariuszy w kontekście ich wpływu i zainteresowania projektem (np. macierz wpływ/zainteresowanie).
Stakeholder Prioritization – priorytetyzacja interesariuszy, proces ustalania, którymi interesariuszami należy zajmować się najpilniej w celu maksymalizacji wsparcia dla projektu.
Stakeholder Register – rejestr interesariuszy, dokument zawierający listę interesariuszy wraz z ich rolą, wpływem i potrzebami wobec projektu.
Stakeholder Feedback – opinia/interakcja interesariuszy, gromadzenie uwag i sugestii interesariuszy, które mogą wpływać na decyzje projektowe.
Stakeholder Influence – wpływ interesariuszy, stopień, w jakim interesariusze mogą wpływać na decyzje, procesy i wyniki projektu.
Stakeholder Communication Channels – kanały komunikacji z interesariuszami, wybór odpowiednich sposobów komunikacji (np. e-mail, spotkania, raporty) dla różnych grup interesariuszy.
Stakeholder Satisfaction – satysfakcja interesariuszy, stopień zadowolenia interesariuszy z wyników projektu oraz sposobu realizacji ich oczekiwań.
Interesariuszem jest każda osoba lub podmiot związany z projektem, który może na niego wpływać lub być przez niego dotknięty – zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Wpływ interesariuszy może mieć różny stopień, w zależności od ich zaangażowania i roli w projekcie.