Program
Kurs: Project Management Professional in (PMP...
Logowanie

Curriculum

Project Management Professional in (PMP) - praktyczne wskazówki

Text lesson

Zarządzanie Jakością – Proces Wykonawczy

Zarządzanie Jakością – Proces Wykonawczy

W tej części omówimy proces zarządzania jakością, który jest jedynym procesem wykonawczym w tym obszarze wiedzy.

Zarządzanie Jakością (Quality Assurance)

Proces zarządzania jakością koncentruje się na zapewnieniu, że procedury jakościowe są stosowane podczas realizacji projektu. Czasami ten proces jest nazywany zapewnieniem jakości (quality assurance). Celem jest zapobieganie problemom jakościowym poprzez weryfikację, czy procedury jakościowe są stosowane i mierzenie systemów oraz procesów w celu minimalizacji liczby wadliwych dostarczanych produktów. W skrócie, zarządzanie jakością to przede wszystkim zapobieganie problemom jakościowym.

Audyty Jakości

Aby upewnić się, że procedury jakości są przestrzegane, przeprowadzamy audyty jakości. Audyty jakości są planowanymi, zorganizowanymi działaniami, które pomagają ocenić, czy standardy, procedury i polityki jakościowe są stosowane. Mogą być przeprowadzane wewnętrznie, przez klienta lub przez niezależną organizację zewnętrzną. Wyniki audytów powinny być zawsze dokumentowane, co pozwala na naukę nowych wniosków i doskonalenie standardów jakości w organizacji.

Dokumentacja Jakości i Raporty

W wyniku procesu zarządzania jakością tworzone są dokumenty testowe, raporty oceny oraz raporty jakości. W raportach tych mogą znajdować się wykresy, dane liczbowe oraz informacje jakościowe, które pomagają określić, czy konieczne są zmiany w planach i procedurach jakościowych w przyszłości.

Techniki i Narzędzia Pomocne w Zarządzaniu Jakością

  1. Listy Kontrolne – Narzędzie zbierania danych, wykorzystywane do weryfikacji akceptowalności działań powtarzalnych.

  2. Analizy Danych – Techniki takie jak analiza alternatyw, analiza dokumentacji i analiza przyczyn źródłowych są przydatne w ocenie procesu zarządzania jakością.

  3. Diagramy i Narzędzia Wizualne – Diagramy przyczyn i skutków (np. diagram Ishikawy lub „rybiej ości”), histogramy oraz wykresy przepływu pomagają w zrozumieniu relacji między zdarzeniami i w identyfikacji przyczyn problemów jakościowych.

  4. Design for X (DFX) – Technika, w której litera „X” reprezentuje kluczowy aspekt projektu, np. niskie koszty lub wysoka jakość. Określamy najważniejszy element projektu i tworzymy zestaw instrukcji technicznych dla projektu oraz procesów, aby osiągnąć ten cel.

Rozwiązywanie Problemów

Proces zarządzania jakością skupia się także na rozwiązywaniu problemów. Ważne jest, aby podejść do tego w sposób uporządkowany. Krok po kroku:

  1. Zidentyfikuj problem.
  2. Znajdź jego przyczynę.
  3. Przeanalizuj problem szczegółowo.
  4. Opracuj możliwe rozwiązania i ich wpływ na inne obszary projektu.
  5. Wybierz najlepsze rozwiązanie.
  6. Wdróż rozwiązanie.
  7. Monitoruj skuteczność wdrożonego rozwiązania.

Ciągłe Doskonalenie

W procesie zarządzania jakością kładziemy nacisk na ciągłe doskonalenie jakości przy pomocy metod takich jak Plan-Do-Check-Act (PDCA), znane także jako Cykl Deminga, oraz Six Sigma. Celem jest stopniowa poprawa procesów, aby zminimalizować liczbę wad do poziomu 3,4 na milion, co praktycznie oznacza zerowy poziom wad.

 

Layer 1