W tym rozdziale opiszemy cztery sposoby podejścia projektowego oraz zdefiniujemy terminy związane z każdym podejściem. Następnie określimy zmienne, które należy wziąć pod uwagę, aby wybrać najlepsze podejście do realizacji każdego produktu w projekcie.
Development approach odnosi się do sposobu, w jaki zespół projektowy osiąga cele. Niektóre podejścia kładą nacisk na zrozumienie wszystkich wymagań przed zaprojektowaniem rozwiązania, a następnie osiąganiu rezultatów na podstawie tego projektu. Inne podejścia zaczynają od minimalnej wersji produktu MVP i ewoluują rozwiązanie na podstawie otrzymanych opinii.
W tym rozdziale opiszemy cztery podejścia do rozwoju:
Podejście kaskadowe nazywamy przewidywalnym, prognozowanym. Innymi słowy, chcemy być w stanie przewidzieć harmonogram i budżet na podstawie stabilnego zakresu. Przyrostowe, iteracyjne i zwinne podejścia do rozwoju są adaptacyjne, co oznacza, że są na tyle elastyczne, aby umożliwić zmiany w wymaganiach i zakresie.
Podejście kaskadowe jest z natury przewidywalne. Zaczyna się od dobrze zdefiniowanego zakresu, który zespół projektowy następnie rozwija. Prace są sekwencjonowane, opracowywane są szacunkowe wartości czasowe i kosztowe, a ostatecznie ustalana jest baza wyjściowa. W trakcie projektu postęp jest mierzony w stosunku do tej bazy.
Podejście kaskadowe sprawdza się w projektach z jasno określonymi wymaganiami i brakiem potrzeby dużych zmian.
W cyklu iteracyjnym fazy następują po sobie, a produkt końcowy powstaje dopiero na zakończenie projektu. Różnicą jest znaczenie informacji zwrotnej i ciągłe doskonalenie prototypów. Umożliwia powrót do wcześniejszych etapów i wdrożenie poprawek.
Tworzenie szkiców, prototypów → testowanie z użytkownikami → modyfikacje interfejsu → dodanie funkcji GPS, pulsometr, itp. → testy beta → finalizacja projektu i produkcja masowa.
Podejście inkrementalne polega na dostarczaniu produktu w częściach – najpierw wersja podstawowa (MVP), a następnie dodawanie funkcji w kolejnych wydaniach.
Minimum Viable Product (MVP): Minimalna wersja produktu, która dostarcza wartość i umożliwia zebranie informacji zwrotnej.
Podejście inkrementalne umożliwia szybkie wdrażanie oraz poprawę produktu na podstawie danych i opinii użytkowników.