Program
Kurs: Project Management Professional in (PMP...
Logowanie

Curriculum

Project Management Professional in (PMP) - praktyczne wskazówki

Text lesson

Tworzenie Rejestru Ryzyk

Tworzenie Rejestru Ryzyk: Przegląd Metod i Technik

Tworzenie rejestru ryzyk jest kluczowym elementem procesu identyfikacji ryzyk w zarządzaniu projektami. W trakcie tego etapu zbierane są dane o potencjalnych ryzykach, które mogą wpłynąć na przebieg projektu, a także są one dokumentowane w rejestrze ryzyk.

Wymagania wstępne do identyfikacji ryzyk:

  1. Plan Zarządzania Ryzykiem – wytyczne dotyczące metod identyfikacji ryzyk.
  2. Plan Zarządzania Wymaganiami i innymi obszarami – informacje o wymaganiach, harmonogramie, kosztach, jakości itp.
  3. Rejestr Interesariuszy – lista osób zaangażowanych w proces zarządzania ryzykiem.
  4. Lekcje wyciągnięte z wcześniejszych etapów – użyteczne informacje, które mogą pomóc w przewidywaniu ryzyk.
  5. Założenia i ograniczenia – ujęte w rejestrze założeń, które mogą stać się źródłem ryzyka.

Narzędzia i techniki identyfikacji ryzyk:

  • Gromadzenie Danych: Sesje burzy mózgów, analizy list kontrolnych z wcześniejszych projektów oraz wywiady z ekspertami mogą dostarczyć nowych pomysłów na identyfikację ryzyk.
  • Analizy Danych: Metody analityczne, takie jak analiza przyczyn źródłowych, analiza SWOT (mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia) oraz analiza dokumentacji, są nieocenione przy identyfikacji ryzyk.
  • Techniki Facilitation: Wsparcie zespołu w spotkaniach identyfikacyjnych, aby zachęcić do analizy i dyskusji na temat ryzyk.

Struktura rejestru ryzyk:

Rejestr ryzyk zawiera:

  • Opis ryzyka
  • Kategorie ryzyka
  • Właścicieli ryzyka i osoby odpowiedzialne za zarządzanie nimi
  • Przyczyny źródłowe ryzyk
  • Proponowane reakcje na ryzyko
  • Wskaźniki wyzwalające ryzyko (trigger)
Layer 1