Zarządzanie Interesariuszami
Jak widzicie, w tej sekcji są cztery procesy. Pierwszym z nich jest proces identyfikacji interesariuszy. Jest to jeden z dwóch procesów inicjujących cały projekt. Drugim procesem inicjującym jest tworzenie karty projektu.
W procesie identyfikacji interesariuszy określamy wszystkich interesariuszy projektu. Nie tylko ich identyfikujemy, ale również określamy ich oczekiwania, wymagania i inne istotne aspekty.
Procesem planowania w tym obszarze wiedzy jest planowanie zaangażowania interesariuszy. Tutaj planujemy, jak będziemy zapewniać, zarządzać i kontrolować zaangażowanie interesariuszy.
Zarządzanie zaangażowaniem interesariuszy to proces wykonawczy, w którym angażujemy interesariuszy zgodnie z planem zaangażowania interesariuszy.
Proces monitorowania i kontrolowania w tym obszarze wiedzy to monitorowanie zaangażowania interesariuszy. Jak można się domyślić, jest to proces, w którym sprawdzamy, jak realizujemy plan zaangażowania interesariuszy.
Jak widzicie, trzy z tych procesów odnoszą się do zaangażowania interesariuszy, a jeden jest związany z ich identyfikacją. Dlatego możemy powiedzieć, że naszym głównym celem w tym obszarze wiedzy jest zidentyfikowanie wszystkich interesariuszy i zapewnienie ich zaangażowania w projekt poprzez spełnienie ich wymagań, oczekiwań i interesów. Te kluczowe pojęcia będą głównym tematem w kolejnych lekcjach.
Aby projekt zakończył się sukcesem, musimy zapewnić zaangażowanie interesariuszy. Innymi słowy, musimy zaangażować interesariuszy, aby osiągnąć cele projektu. Na przykład, jeśli nie zaangażujemy zespołu projektowego, jego członkowie mogą nie pracować efektywnie, co może uniemożliwić osiągnięcie celów projektu. Podobnie, jeśli nie zaangażujemy klienta, mogą wystąpić problemy z nim i możemy nie być w stanie dostarczyć wartości klientowi.
Kroki, które musimy podjąć, aby zaangażować interesariuszy, to: identyfikacja, zrozumienie ich potrzeb, analiza, priorytetyzacja, a na końcu próba zaangażowania ich. Następnie, oczywiście, musimy monitorować, jak dobrze są zaangażowani w projekt.
Większość interesariuszy identyfikuje się na samym początku projektu, ale w trakcie realizacji projektu mogą być definiowani nowi. Dlatego te kroki będą kontynuowane aż do zakończenia prac nad projektem.
Określenie jasnej wizji projektu i udostępnienie tej wizji kluczowym interesariuszom przyczyni się do zaangażowania interesariuszy. Wizja jest powodem istnienia projektu. Odpowiada na pytanie „Dlaczego potrzebujemy tego projektu?”.
Na przykład, jeśli tworzymy system rezerwacji hotelowych, nasza wizja może brzmieć: „Stworzenie najbardziej przyjaznego użytkownikowi systemu rezerwacji hotelowych na rynku”. Jeśli podzielimy się tą wizją z kluczowymi interesariuszami, będą wiedzieć, że system, który stworzą, będzie jednym z najlepszych i łatwych w użyciu systemów rezerwacji na rynku, co zmotywuje ich do zaangażowania się w projekt.
Należy jednak pamiętać, że próba ustalenia jasnej wizji może czasami prowadzić do konfliktów między interesariuszami popierającymi projekt a tymi, którzy są przeciwni projektowi. Na przykład, niektórzy interesariusze mogą uważać, że tworzenie przyjaznego dla użytkownika systemu jest niepotrzebne, co może wymagać negocjacji z tymi, którzy uważają, że łatwość użytkowania jest niezbędna.