Program
Kurs: Project Management Professional in (PMP...
Logowanie

Curriculum

Project Management Professional in (PMP) - praktyczne wskazówki

Text lesson

Planowanie Zarządzania Jakością

Planowanie Zarządzania Jakością

W tej części omówimy proces planowania zarządzania jakością, który jest jedynym procesem planistycznym w tym obszarze.

Plan Zarządzania Jakością

W procesie planowania zarządzania jakością tworzymy plan zarządzania jakością. Określamy w nim, jak osiągniemy pożądany poziom jakości, jakie procesy będą wykorzystywane, jakie działania podejmiemy w celu poprawy procesów oraz kto będzie odpowiedzialny za poszczególne wymagania jakościowe. Plan ten uwzględnia również metryki jakości, które pozwolą nam na weryfikację jakości. Ważne jest, aby metryki były mierzalne – opisy takie jak „dobry wygląd” nie są przydatne, ponieważ są subiektywne. Przykłady metryk to: procent defektów, wynik akceptacji klienta, liczba zgłoszeń zmian i liczba zmian wprowadzonych w projekcie.

Równoległe Planowanie Jakości z Innymi Obszarami

Proces planowania jakości odbywa się równolegle z tworzeniem planów w innych obszarach, takich jak zarządzanie zakresem, harmonogramem i kosztami. Jest to istotne, ponieważ dążenie do określonego poziomu jakości może wpływać na czas, koszty i ryzyka projektu. Na przykład, jeśli mamy ograniczony budżet, musimy uwzględnić to ograniczenie przy określaniu poziomu jakości projektu.

Techniki Pomocne w Tworzeniu Planu Zarządzania Jakością

  1. Techniki zbierania danych – Benchmarking, burze mózgów i wywiady są pomocne w tworzeniu planu. Dzięki benchmarkingowi porównujemy projekt pod kątem jakości z innymi projektami, co umożliwia ustanowienie sprawnie działającego systemu jakości.

  2. Analizy danych – Analiza kosztów i korzyści oraz kosztów jakości pomagają w określeniu odpowiedniego poziomu jakości. Analizując koszt versus korzyść, porównujemy koszt planowanej jakości z korzyściami, jakie uzyskamy poprzez zarządzanie jakością.

  3. Koszty zgodności i niezgodności – Dzielimy koszty na związane z zapewnieniem jakości (koszty zgodności) oraz te wynikające z niskiej jakości (koszty niezgodności). Koszty zgodności to inwestycje, które ponosimy, aby zapobiec problemom z jakością, natomiast koszty niezgodności obejmują koszty napraw, straty materiałów, czas i zasoby poświęcone na identyfikację przyczyn problemów.

  4. Wielokryterialna analiza decyzyjna – Dzięki tej technice możemy przypisać punkty metrykom jakości i ustalić ich priorytety, co ułatwia podejmowanie decyzji na podstawie wyników. W tym celu można wykorzystać matrycę priorytetyzacji.

Testowanie i Kontrola Jakości

Jako część procesu zarządzania jakością konieczne będzie przeprowadzenie testów i inspekcji dostarczanych produktów lub usług. Rodzaje testów zależą od branży – na przykład w budownictwie konieczne jest testowanie stali, natomiast w projektach IT testowanie kodu. W procesie planowania zarządzania jakością musimy zaplanować, jak będą przeprowadzane testy i inspekcje, co zwiększa skuteczność i precyzję działań kontrolnych.

Layer 1