Program
Kurs: Project Management Professional in (PMP...
Logowanie

Curriculum

Project Management Professional in (PMP) - praktyczne wskazówki

Text lesson

Tworzenie Efektywnej Kultury Zespołu Projektowego

Tworzenie Efektywnej Kultury Zespołu Projektowego

Każda organizacja posiada swoją unikalną kulturę organizacyjną, która stanowi fundament dla kultury zespołu projektowego. Kultura zespołu projektowego kształtuje się nie tylko poprzez normy organizacyjne, ale także przez osobiste postawy i działania członków zespołu, co tworzy specyficzne środowisko pracy każdego projektu.

Kultura zespołu projektowego może być świadomie kształtowana poprzez tworzenie norm zespołowych. Na przykład, wprowadzenie zasady “transparentność jest kluczowa” wzmacnia kulturę przejrzystości i unikania ukrytych zamiarów. Ta kultura rozwija się również w sposób nieformalny poprzez pozytywne postawy członków zespołu – jeśli wszyscy traktują się z szacunkiem, to zespół staje się miejscem przyjaznym i sprzyjającym współpracy.

Jak powinna wyglądać idealna kultura zespołu projektowego?

W idealnym środowisku zespołu projektowego:

  • Nikt nie ocenia innych i nikt nie obawia się wyrażania swoich opinii lub popełnienia błędów. Uczciwość i otwartość sprzyjają transparentności oraz zapobiegają powtarzaniu tych samych błędów.
  • Członkowie zespołu czują się na tyle bezpieczni, aby dzielić się swoimi pomysłami, nawet tymi, które wydają się niekonwencjonalne, ponieważ wiedzą, że nie będą za to wyśmiani czy ukarani.
  • Zespół kieruje się etycznymi zasadami – przestrzegając zasad firmy i procedur organizacyjnych. Podejmując decyzje, członkowie zespołu biorą pod uwagę wpływ swoich działań na środowisko, finanse i społeczeństwo.
  • W razie konfliktu dąży się do wypracowania rozwiązania, które zadowoli obie strony, a zespół współpracuje, by osiągnąć sukces projektu.

Kluczowe elementy kultury zespołu:

  1. Wspierająca atmosfera: Członkowie zespołu pomagają sobie nawzajem i dzielą się wiedzą, wspólnie rozwiązując problemy. Taka atmosfera zachęca do wzajemnego uczenia się i wzmacnia współpracę.

  2. Przejrzystość i jasność zasad: Każdy wie, jakie działania przyniosą nagrody czy pochwały. Na przykład, jeśli ktoś otrzymuje premię za osiągnięcia, cały zespół rozumie, za co została ona przyznana i wie, że może osiągnąć podobne wynagrodzenie, podążając podobną drogą.

  3. Pozytywne nastawienie: Członkowie zespołu są otwarci na różne punkty widzenia i traktują niezgodę jako naturalną część współpracy. Różnice zdań są postrzegane jako szansa na rozwój.

  4. Świętowanie sukcesów: Zespół regularnie świętuje ważne kamienie milowe, co wzmacnia więzi i motywację, sprzyjając bardziej produktywnemu środowisku pracy.

  5. Zaufanie i współdziałanie: Zespół ufnie podchodzi do decyzji podejmowanych przez wszystkich, od członków po najwyższych menedżerów, a sukcesy i porażki są traktowane jako wspólne doświadczenia, które jednoczą zespół.

  6. Elastyczność i odporność na trudności: Członkowie zespołu są przygotowani na napotkanie problemów technicznych i są gotowi szybko dostosować się do zmieniających się warunków.

Idealna kultura zespołu projektowego stanowi fundament dla zespołu o wysokiej wydajności. Rolą kierownika projektu jest aktywne działanie na rzecz ustanowienia takiego środowiska pracy.

Dzięki rozwijaniu tej kultury, zespół staje się bardziej wydajny i efektywniejszy w realizacji celów projektu.

Layer 1