Przed omówieniem procesów zarządzania ryzykiem, warto zapoznać się z terminologią, która pomoże lepiej zrozumieć ten obszar:
Ryzyko – Jest to niepewność mogąca mieć zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki dla projektu. Ryzyko o pozytywnych wynikach nazywamy „szansą” lub „ryzykiem pozytywnym”, a o negatywnych wynikach – „zagrożeniem” lub „ryzykiem negatywnym”. Celem zarządzania ryzykiem jest zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia szans i zmniejszenie prawdopodobieństwa zagrożeń.
Rodzaje Ryzyk:
Podział Ryzyk:
Apetyty na ryzyko – Subiektywna ilość ryzyka, którą organizacja jest gotowa zaakceptować, aby osiągnąć określone cele.
Tolerancja ryzyka – Wartość liczbową akceptowalnego ryzyka (np. organizacja jest gotowa zaakceptować ryzyko strat do 1 miliona dolarów w ciągu roku).
Próg ryzyka – Wartość liczbową ryzyka, powyżej której podjęte są działania zaradcze.
Niechęć do ryzyka – Organizacje lub osoby, które nie akceptują ryzyka, określa się mianem „awersyjnych wobec ryzyka”.
Wyzwalacze ryzyk – Są to wydarzenia lub sygnały ostrzegawcze, które wskazują na możliwość wystąpienia ryzyka (np. zbliżający się kryzys gospodarczy).
Ryzyko a Problem – Ryzyko to potencjalne wydarzenie, które może się wydarzyć, natomiast problem to już zaistniałe wydarzenie, które wymaga natychmiastowego działania.
Podział na ryzyka przewidywalne i nieprzewidywalne:
Gotowość zespołu do odpowiedzi na ryzyka oraz zdolność procesów do radzenia sobie z nimi to klucz do zapewnienia elastyczności projektu. W kolejnych lekcjach zaczniemy omawiać procesy, zaczynając od Planowania Zarządzania Ryzykiem.