Program
Kurs: Project Management Professional in (PMP...
Logowanie

Curriculum

Project Management Professional in (PMP) - praktyczne wskazówki

Text lesson

Typy i Metody Komunikacji

Typy i Metody Komunikacji

W tej lekcji omówimy typy i metody komunikacji, które są kluczowe dla skutecznego planowania zarządzania komunikacją w projekcie.

Typy Komunikacji

Komunikację można podzielić na dwie główne kategorie: formalną i nieformalną.

  1. Komunikacja formalna: Przykłady obejmują raporty z postępu, strukturę podziału pracy (WBS), kartę projektu, formalne briefingi oraz zaplanowane spotkania.
  2. Komunikacja nieformalna: Przykłady obejmują wysyłanie wiadomości e-mail, SMS, rozmowy telefoniczne oraz niezaplanowane spotkania.

Komunikację można również podzielić na pisemną lub ustną:

  • Formalna, pisemna: raporty z postępu, karta projektu.
  • Formalna, ustna: briefingi, zaplanowane spotkania.
  • Nieformalna, pisemna: e-maile, wiadomości tekstowe.
  • Nieformalna, ustna: rozmowy telefoniczne, niezaplanowane spotkania.

Dzięki temu mamy cztery główne typy komunikacji: formalna pisemna, formalna ustna, nieformalna pisemna oraz nieformalna ustna. Dodatkowo komunikacja może być wewnętrzna, zewnętrzna, skierowana w górę, w dół lub pozioma, oficjalna lub nieoficjalna, legalna lub nielegalna.

  1. Komunikacja wewnętrzna: między interesariuszami projektu lub członkami zespołu w ramach tej samej organizacji.
  2. Komunikacja zewnętrzna: między osobami z różnych organizacji, np. z klientami lub dostawcami.
  3. Komunikacja skierowana w górę: z projekt menedżerem do wyższego zarządu.
  4. Komunikacja skierowana w dół: od menedżera projektu do członków zespołu.
  5. Komunikacja pozioma: pomiędzy interesariuszami lub członkami zespołu na tym samym poziomie hierarchii.
  6. Komunikacja oficjalna i nieoficjalna: np. raporty i spotkania to oficjalna komunikacja, a imprezy integracyjne – nieoficjalna.
  7. Komunikacja legalna i nielegalna: np. informacje zgodne z przepisami to komunikacja legalna, natomiast rozmowy o łapówkach czy kradzieży to przykłady komunikacji nielegalnej.

Metody Komunikacji

Trzy główne metody komunikacji to:

  1. Komunikacja interaktywna: Dwu- lub wielostronna komunikacja, w której uczestnicy wymieniają się informacjami, jak w dialogu, np. podczas spotkań.

  2. Komunikacja typu push: Jednostronna komunikacja, w której nadawca wysyła informacje bez oczekiwania na odpowiedź, jak np. raport z postępu.

  3. Komunikacja typu pull: Informacje są umieszczane w centralnym miejscu, a odbiorcy pobierają je według potrzeb, np. dokumenty w Google Drive lub OneDrive.

Podczas planowania zarządzania komunikacją ważne jest dobranie odpowiednich metod komunikacji, które będą najlepiej dostosowane do potrzeb projektu oraz interesariuszy.

Podsumowanie

Typy i metody komunikacji pozwalają dostosować przepływ informacji w projekcie do specyficznych potrzeb, co ułatwia skuteczne zarządzanie komunikacją. W kolejnej lekcji omówimy szczegółowo modele komunikacji.

Layer 1