Program
Kurs: Project Management Professional in (PMP...
Logowanie

Curriculum

Project Management Professional in (PMP) - praktyczne wskazówki

Text lesson

Grupy Procesów w Zarządzaniu Projektami

Grupy Procesów w Zarządzaniu Projektami

Istnieje pięć grup procesów:

  1. Inicjowanie
  2. Planowanie
  3. Realizacja
  4. Monitorowanie i Kontrola
  5. Zamknięcie

Omówmy teraz każdą z tych grup procesów.

Inicjowanie

Procesy w tej grupie formalnie rozpoczynają projekt. Najważniejszym wynikiem tej grupy jest Karta Projektu (Project Charter), która jest tworzona i formalnie zatwierdzana w grupie procesów inicjowania.

Za wydanie Karty Projekt odpowiedzialny jest sponsor projektu. Omówimy Kartę Projektu bardziej szczegółowo, gdy będziemy omawiać proces tworzenia Karty Projektu w obszarze wiedzy zarządzania integracją projektu.

Kierownik projektu jest mianowany w trakcie inicjowania. Lepiej jest przydzielić kierownika projektu jak najwcześniej.

W grupie procesów inicjowania przeprowadzane są:

  • struktura podziału pracy – High level work breakdown structure.
  • harmonogram i oszacowanie budżetu – High level schedule and budget estimates.
  • zakres produktu – High level product Scope.
  • wymagania – High level requirements.
  • ograniczenia – High level constraints.
  • założenia – High level assumptions.
  • ryzyka – High level risks. 

Procesy w grupie procesów inicjowania to:

  1. Tworzenie Karty Projektu (Develop Project Charter) – związany z obszarem zarządzania integracją projektu
  2. Identyfikacja Interesariuszy (Identify Stakeholders) – związany z obszarem zarządzania interesariuszami

Planowanie

Przed rozpoczęciem projektu musimy zaplanować wszystko. Musisz zaplanować, jak będziesz zarządzać zakresem, harmonogramem, kosztami, jakością, zasobami, komunikacją, ryzykiem, zaopatrzeniem i interesariuszami.

Rozpoczęcie projektu bez planu powoduje błędy, prace dodatkowe, nieefektywność, konflikty, słabe zarządzanie zasobami i zbędne nadgodziny. Dlatego planowanie jest bardzo ważne.

Procesy w tej grupie:

24 z 49 procesów znajduje się w grupie procesów planowania, co czyni ją najliczniejszą grupą procesów. Omówimy wszystkie te procesy w kolejnych lekcjach.

Realizacja (executing)

To jest część realizacyjna projektu. Planujesz projekt w grupie procesów planowania i przygotowujesz plan zarządzania projektem. Następnie w grupie procesów realizacji starasz się zakończyć projekt zgodnie z tym planem.

W tej grupie znajduje się dziesięć procesów.

Monitorowanie i Kontrola

Głównym celem procesów tej grupy jest kontrola realizowanych działań zgodnie z planem. Monitorując i kontrolując wysiłki projektowe, podejmujesz decyzje, aby proaktywnie utrzymać projekt na właściwym torze.

Zamknięcie

Po zakończeniu projektu lub fazy, zarówno pomyślnie, jak i niepomyślnie, projekt musi zostać zamknięty. Cała dokumentacja jest zbierana i finalizowana w tej grupie procesów. Ostateczny produkt jest potwierdzany jako akceptowalny i przekazywany klientowi lub innym stronom, które będą go używać.

W tej grupie znajduje się tylko jeden proces, zwany Zamknięciem Projektu lub Fazy (Close Project or Phase).

 

Layer 1